Poklady ve skříni: proč jsou retro hračky z ČSSR opět v módě a stojí tisíce korun. Možná máte také takovou?

Nostalgie a chuť objevit poklad doma ve skříni – právě to podněcuje naši zvědavost kolem retro hraček, které se znovu dostávají do centra zájmu. Některé kousky z dětství mohou mít dnes až nečekanou hodnotu, a právě spojení minulosti s novým trendem přiláká nejen sběratele, ale i zvídavé mladší generace. Co když zrovna ve vaší domácnosti čeká plyšák za tisíce korun?
Vlny retro a nové sběratelské mánie
V posledních měsících zahltily sociální sítě i aukční skupiny sběratelské figurky Labubu. Jde o módní záležitost, která neunikla ani těm, kdo normálně figurky nehledají. Vlna Labubu se ale postarala o vzkříšení osvědčených plyšáků Mončičáků z minulých dekád. Znovu se o nich mluví, znovu je lidé touží najít, prodat či znovu vlastnit.
Mončičák – legenda z dětství
Není snad dospělého, kdo by si nevzpomněl na Mončičáka – plyšové zvířátko s charakteristickým gumovým obličejem, které dokázalo ve své době pobláznit celou generaci. V roce 1974 jej vymysleli v Japonsku, ale největší obliby dosáhlo kolem roku 1985 právě u nás. Palec do pusy? To byla typická hra každého, kdo Mončičáka dostal. Zpočátku byl exkluzivitou Tuzexu, později se objevil i v běžných obchodech.
Podle průzkumu agentury NMS ze srpna 2025 už 50 % lidí zná figurky Labubu, přičemž nejvyšší povědomí (72 %) má generace Z.
Labubu: Nová ikona pro mladé i dospělé
Labubu dává sběratelství nový rozměr. Autorem těchto i v zahraničí vyhledávaných figurek je Kasing Lung z Hongkongu. Přes svou nedávnou historii jde o fenomén – rychle si získal přízeň mladých, ale i sběratelů ve věku 37 až 44 let. Za poslední roky se staly hlavním předmětem sběratelské vášně a jejich obliba výrazně roste.
Porovnání popularity: Mončičák a Labubu
Název | Rok největší obliby | Cílová skupina |
---|---|---|
Mončičák | 1985 | Děti i dospělí |
Labubu | 2025 | Generace Z, sběratelé (37–44 let) |
Ekonomický rozměr mánie
Nejde jen o nostalgii. V roce 2025 dosáhla firma Pop Mart, která Labubu vyrábí, tržní kapitalizace převyšující 41 miliard dolarů. To představuje nárůst o 172,38 % oproti předchozímu konci roku. Za první pololetí 2025 se navíc očekává růst tržeb až o 200 %. Přehled růstu hodnoty této značky najdete níže.
Ohromující čísla společnosti Pop Mart
Období | Tržní hodnota |
---|---|
Konec 2024 | cca 15 miliard $ |
Červen 2025 | 41 miliard $ |
Růst (%) | 172,38 % |
Ceny na sběratelském trhu
Původní Mončičáci se nyní prodávají i za desítky tisíc korun. Cena závisí hlavně na stavu a stáří. Setkat se dá s nabídkami od 1200 Kč, některé však dosáhnou i hodnoty 25 000 Kč. Nejvíce je žádaná hnědá verze, ale i další barevné varianty mají své fanoušky.
Nejoblíbenější barvy a jejich hodnoty
- Hnědý Mončičák – nejvyšší poptávka, cena často nad 12 000 Kč
- Růžový, žlutý, bílý, tyrkysový – oblíbené mezi sběrateli, vyplatí se hledat ve sbírkách
- Stav a stáří významně zvyšují hodnotu
Labubu a odkaz minulosti
Za dnešním sběratelským šílenstvím stojí i touha navázat na minulost a otevřít poklady z dětství. Labubu odhalil generaci Z krásu retro hraček a vdechl nový život klasice, která by jinak zůstala zapomenutá.
Názor autora
Když přemýšlím nad celým tímto fenoménem, uvědomuji si, jak silně dokáže vzpomínka na dětství ovlivnit i trh, který by normálně těžko očekával takový růst. Osobně mě těší, že se mohou hračky stát cennými poklady a že náš kraj má opět co nabídnout v rámci sběratelství. Je radostí vidět, jak staré oblíbené věci nacházejí nové hodnoty i generace nadšenců.
Závěr
Retro hračky přežívají své roky a jejich sběratelská hodnota překonává všechna očekávání. Ať už vlastníte Mončičáky, nebo objevujete trend Labubu, jejich příběhy a tržní ceny dokazují, že hračky nemusí být jen záležitostí dětí. Často právě investice do sběratelských figurek nabízejí překvapivý potenciál zhodnocení – a navíc vždy přinesou trošku radosti a nostalgie do každodenního života.
- Jak poznám, že mám originálního Mončičáka?Originální Mončičák má typický gumový obličej s možností vložit palec do pusy a byl vyráběn hlavně v Japonsku nebo pod licencí v Československu.
- Proč je figurka Labubu tak populární?Oblibu Labubu zajišťuje unikátní design, marketing na sociálních sítích i fakt, že jde o omezené série často s investičním potenciálem.
- Kde mohu nejlépe prodat vzácné figurky?Největší zájem je ve specializovaných sběratelských skupinách, aukcích či na internetových bazarech zaměřených na hračky.
- Které barvy Mončičáků mají nejvyšší hodnotu?Nejcennější jsou hnědé varianty, ale i vzácnější barevné edice (růžová, žlutá, bílá, tyrkysová) mají svou hodnotu.
Komentáře